lördag 26 maj 2012

*Döm inte förrän du har all fakta*

Vet inte riktigt vart jag ska börja men ibland kan man bli så fruktansvärt irriterad på något och då måste man skriva av sig, här i Mellanöstern för att säga så, då jag alltid får frågan hur det är att bo där och självklart kommer alltid frågan om islam och den töntigaste frågan jag alltid får vare sig det vart på flyget hit eller i Sverige!

”Hur ska man klä sig, är kort kjol OK?” fick även frågan en gång ifall man kunde ha sin pojkvän med sig, då kunde jag verkligen inte hålla mig för skratt.

I Sverige var jag så trött på hur folk dömer muslimer, att döma en religion så snabbt och igentligen inte ens veta vad man snackar om! Här i Dubai är det så öppet som det kan bli, vid varje moské finns det en nattclub, och stränderna här ser exakt ut som stränderna i Europa och det bor ogifta par tillsammans här! Ibland kan jag tycka att turister inte respekterar kulturen och religionen här då man kommer hit på besök och klär sig överdrivet öppet, med både det ena och det andra ute i det fria! Vad man inte tänker på är att ”lokalbefolkningen” tar illa upp, och från dem kan man höra en eller två kommentarer. Men annars är det väldigt öppet i Dubai! I Sverige varje gång någon talar om islam, så kommer kvinnofrågan upp,

Muslimska kvinnor är kränkta och männen låser in dem och gifter sig med 4 m,m

Men kom hit så ska jag visa er hur dessa arabiska kvinnor egentligen är, finns allt från hårt arbetande kvinnor till väldigt rika hemmafruar! Här är det kvinna som kör runt i en Porsche och ber sin man bära hennes shopping påsar och hon har mycket att säga till om i sin vardag och ingen kan tvinga henne till något! Här finns det vackra programledare från Saudiarabien som krigar för att ändra attityden mot kvinnor i Saudiarabien! Men även ska vi inte glömma att Saudiarabien är ett väldigt speciellt land, och det är väldigt lätt för smygrasister att snabbt dra sina blickar till saudi istället för Dubai, Libanon, Jordanien, Tunisien m,m. Här vet kvinnorna vad dem vill ha och samtidigt är dem muslimer både med eller utan sjal!




Och dem kvinnorna som alltid dyker upp i media är kvinnor som kommer i kläm inom kulturella frågor och oftast inte religiösa! Så som hedersmord i Sverige inte alls har med religion att göra, det är en persons sjuka tankar och hans kultur som får honom att agera på detta sätt! Vi måste sluta tänka så gammalmodigt när det kommer till religion och försöka höra från fler än bara en sida! Hoppas ni förstår vad jag menar, men alla dessa kommentarer, även häromdagen då jag satt och fika satt två tjejer från Norge bredvid och pratade om kvinnorna är kränkta inom islam och att sedan dem varit i olika länder i mellanöstern så har dem ändrat sig och tänker extra när någon försöker smutskasta en religion, så borde vi alla tänka vare sig det är kristendomen eller islam, när ska vi sluta döma och tro sakar och ting utan att vilja förstå! Sen finns det självklart mycket negativt också här som i alla andra platser i världen men jag menar att kan försöka få egen uppfattning innan man börjar, slänga ur sig en massa.


 
hennes man är en av dem rikaste i världen samtdigt som jag tycker att det är bra att hon försöker skapa förändring för kvinnorna i saudi, så tycker jag det är dubbelmoral, hon går inte runt i sjal men hela hennes land måste gå runt i det, och hennes man är ju en del utav regeringen!! så mellanöstern är komplicerad och istället för prata så mycket illa om religionen och folket så försök att se andra sidor också!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar