tisdag 27 mars 2012

The crazy world of Dubai

En sak som jag märkte när jag allra första gången jag besökte Dubai var stort OMG vad folk är Grazy här, dom har andats dubai luft för länge att deras fötter längre inte går på marken. Det är så viktigt att en person har sina fötter på jorden och har stort hjärta, det vad jag tycker och inte glömmer vem man är för man plötsligt sitter med massa pengar eller en liten töntig grej som att man flyttar till ett annat land. Vet inte riktigt vart jag ska börja men here we go.


Ifall du som ny kommer till Dubai så kommer du se arbetare lite överallt, som oftast kommer ifrån Indien och Philippinerna, dom gör typ allt i landet allt från att bygga upp landet till att ta hand om andras barn.

Vad som fick mig att vilja skriva detta är häromdagen satt jag i bilen och rotade i min väska , då det blev rött ljus och vi stannade, då jag kollar ut , ser jag en arbetsplats med massa arbetare som vanligt har sina blåa kläder som ser ut som pyjamas, inga skydd alls, och får se en man som är i min pappas ålder stå barfota i sanden och ber, jag kunde inte kontrollera mig själv då jag kände hur tårarna började rinna på min kind. Skämdes att jag inte kunde springa ur bilen och hjälpa honom , med vad? fråga mig inte kände bara för att vilja göra något, Men vad? men jag blir snabbt väckt av att ”detta är vanligt Sara och dom får iallafall mer pengar här än i sitt hemland och kan försörja sig och sin familj i hemlandet” detta är vad folk går runt och säger till sig själva. Jag vet att jag är en person som älskar fina saker i livet allt från att köpa en Rolex till ett fint hem, MEN jag skulle bytta ut allt detta den dagen mitt hjärta inte reagerar mot orättvisor och försöker göra det lilla jag kan.

Att hemma i Sverige så handlar man själv eller hur? Man tar hand och sina egna barn, byter deras blöja själv, städar och lagar mat själv eller hur?
Men plötsligt kommer familjer hit och gör inget själv längre, Man har helt enkelt någon som gör allt det ”jobbiga” åt dig.
Varför ska jag ha någon som håller mina påsar när jag handlat kläder, eller leka med mitt barn när det är min uppgift inte? Varför skaffa barn när man inte har tid för dom?
Det går verkligen mig på nerverna hur visa förändras och blir som vi säger i Sverige stropiga och plötsligt börjar sättet dom går på förändras.

Här finns det i varje stor lägenhet och alla hus ”Maids room” som jag inte skulle lägga min hund i ens, så hur ska jag kunna lägga en människa i det rummet, i alla fall i min lägenhet så är rummet så litet att man får panik att stänga dörren efter sig och samtidigt ska hon sova där inne och tvättmaskinen ska också stå där inne, Fy!!! Visst Ha en maid men behandla henne väl och inte som sin personliga slav som jag sett  visa göra.
Något som äcklade mig i Sverige va att man kunde bli kallad ytlig för man gillar dyra materiella saker, men samtidigt ha världens snällaste insida,
Men då ska ni komma hit och se.

Jag har alltid varit en person som alltid har haft samma åsikter hela livet jag ändrar inte känslor åsikter varje år som visa gör, alltid hållit mig till samma åsikter, låter konstigt men det som gör mig stolt att jag inte först säger ”Men åhhh vad du är ytlig som köper den dyra väskan, uschh” och sedan i smyg drömmer om en dyr klocka. Det är typiskt i Sverige att det är tabu att tycka om lyx, därför älskar jag Dubai,

Men Jag låter inte saker forma mig!! Det är JAG som gör sakerna jag bär, inget i världen är värt att behandla folk illa eller ha en äcklig personlighet för.

Värst är när man är ute och shoppar, så ser man hur deras ”maid” hembiträden, går bakom dom med deras shopping påsar och putar på deras barnvagn, fattar inte är man så handikappad att man inte kan bära sin egna påse eller ta hand om sitt egna barn.
Nått som är vanligt här är att allt ska vara så bekvämt som möjligt. Det förstår jag men snälla ta hand om era medmänniskor. Jag personligen älskar att jobba och kan vid vissa perioder jobba varenda timme av min dag, då det är så här i Dubai, då tar jag till hjälp, men betalar henne rätt och behandlar henne som hon är värd att bli behandlad på. Själv skulle jag aldrig kunna ha någon som bor med mig, tycker det är obehagligt, tro det eller ej är duktig på laga mat och älskar städa runt mina egna grejer, gillar hålla min lådor, hyllor organiserade.   


Detta blev ganska långt men hoppas ni förstår vad jag menar….ha en underbar dag hört att det är fint väder i Sverige, här är det väldigt molnigt men varmt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar