söndag 22 juli 2012

Ramadan i Dubai

Just nu för er som inte vet så är det Ramadan, och hela Dubai är pyntat till max, jätte mysigt faktiskt. Men visst är det lite jobbigt för visa då alla restauranger är stängda under dagen, men man kan beställa ”take away”. Och dricka eller tex tugga tuggummi är inte tillåtet. Tycker synd om turisterna hahahha dem går runt och lider, men egentligen hur dum får man vara, läs innan du åker till ett land som Dubai, liksom planera då ramadan är något många vet om och speciellt när man reser till denna delen utav världen. Men jag lider inte alls tycker det är super mysigt, visst är det som en ”ghost” town överallt på dagen, men under kvällen är det jätte mycket folk ute och efter ramadan är det en stor fest över hela Dubai med festivaler överallt! Jobbar jätte mycket just nu så får se när jag kan blogga som vanligt igen, iallafall så har jag en Libanon resa att se framemot. Så nu ska jag iväg och shoppa lite, måste unna mig lite lyx idag känner jagJ

Helt enkelt får man respektera ramadan, och täcka sig så mycket som möjligt:)
ursäkta röran, inte hemma hos mig ändå,:)


Ta hand om er loveeeeeeeeeeeeeeee från varma Dubai……….

Satt på kontoret och fick detta mailat till mig...kolla öppettiderna:) visa butiker har öppet till 03:00

Emirates Mall




Dubai Mall




En av mina favorit butiker

12 kommentarer:

  1. Det ser jätte mysigt ut, när rekomenderar du att man ska semestra i Dubai?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      själv tycker jag om december, då du kan fira nyår här:)
      men från oktober är vädret jätte fint,

      kramar på dig

      Radera
  2. kanske en konstig fråga, men undrar vad är det dyraste du äger inom mode och väskor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. ojjjj jo ganska konstig fråga,
      men kan säga att det är Min Hermes väska, det är en svart Birkin.

      Radera
  3. Såååååå bra blogg,,,ifall du kan blogga mer!
    vad jobbar du med???

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Då jag jobbar så mycket så bloggen lider, men jag ska göra mitt bästa:)
      jag jobbar på Victorias secret som försäljningschef.

      kramar

      Radera
  4. vissssssssssssaaaaaaaaaaaaaa väskan!!!!
    omgggg verkligen min dröm väska
    plusssssss läser din blogg varje dag...

    Sanna

    SvaraRadera
  5. Hej jag ska åka på semester till Dubai i slutet på november och jag läste att du bor i Dubai, perfekt att fråga om lite tips här då! :D

    Vad rekommenderar du i shoppingväg? Finns de billiga affärer och roliga marknader (om man inte har råd att köpa kläder i de exklusiva märkesbutikerna).. Jättekul att de även öppnat en vs i Dubai, säljs de kläder/underkläder?

    Vilken strand e bäst om man e ute efter sol och bad?

    Vilket e bästa sätt att transportera sig om man vill åka tex från stan till stranden? Är taxi billigt?

    Och sista frågan, hur ska man klä sig? Får man klä sig som man gör under den svenska sommaren med klänning shorts osv? Då menar jag verkligen inte urringade kläder. utan klänning strax ovanför knät typ? O får man visa axlar osv? Gäller samma klädregler hela tiden, alltså dag/kväll. Stan/ strandområde.

    Jätte jättetacksam för svar, då du är den enda jag vet som har anknytning till Dubai! Haha förlåt att mitt inlägg blev en novell nästan haha.. kram ett fan;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej…det var en lång fråga, så du får ett långt svar tillbaka:) tack för du tittade in på bloggen…

      Du har valt bästa månaden för att resa till Dubai, vädret kommer vara underbart, för just nu är det svettigt och du kan jämföra luften som en finländsk bastu…

      Den 17 Nov öppnar vi Mellanösterns första VS ”Flagship” butik i Dubai mall, så hoppas du är här då. Det kommer finnas ALLT i butiken som har med Victorias secret att göra.

      När det kommer till shopping så rekommenderar jag att du tar dig en runda på dem stora ”mallerna” som finns här, tex i Dubai mall har du allt du kan önska dig, och butiker som Forever 21, Aldo, Bershka och massa andra butiker som inte finns i Sverige, där priserna är mycket bättre och där du kan hitta massa fint!

      Vill du kan du även besöka ”gamla” Dubai, du kan ta en ”Watertaxi” över till Deira, där hittar du massa små marknader, som gold souk, spice souk m,m ,MEN komihåg jag varna dig, det är inte det fräschaste området i Dubai.

      stränder du kan besöka:

      -JBR Beach (öppen strand)
      -Al mamzar beach Dubai
      -Jumeirah beach park

      Sedan kan du alltid gå igenom olika hotell och använda deras stränder, men då betalar du en summa för att använda deras stränder och annat som erbjuds i hotellet.

      Nästa fråga: Transport… ett ord! TAXI…..TAXI OCH MER TAXI….tåget är inte så bra här…men värt att uppleva. Det är väldigt billigt med taxi här ifall du jämför med Sverige.

      När det kommer till kläder, så är det den första frågan ALLA ställer innan dem åker till Dubai och enkelt svar,,,klä dig som hemma i Sverige! Men självklart finns det gränser här det är skillnaden , ”BIG NO” att visa bröst eller rumpor  Och ingen alkohol utanför clubarna eller hotell, och man får inte vara berusad öppet! Men annars väldigt öppet så tänk inte på det! Hoppas du fick dina svar och jag hoppas du får en grym semester och sola försiktigt! glöm inte solskydd:).

      Liten lista på ställen värt att besöka:

      -Atlantis/ då jag bor på Palm ön, så är det en favorit ställe för mig, du kommer älska deras strand.
      - Burj khalifa/ Armani spa, restaurangerna
      -Dubai mall/Emirates mall ski Dubai, I Emirates Mall
      - Wild Wadi/ Vatten park

      Detta är vad jag kommer på just nu…


      kramar

      Radera
  6. Åh tusen tack för att du tog dig tid att svara!!! Du gav mig mer och bättre tips än all Internet info!

    Kommer tyvärr inte vara i Dubai under 17nov, men kommer definitivt besöka vs när jag är där!!! Kommer även att stanna över nyår, så de ska bli spännande ätt uppleva! Har även hört att de ska vara någon så kallad Dubai festival? Vad innebär det? :)

    Ännu en gång stort tack för du svara på mina 100 frågor;) kan inte bärga mig tills jag sKa åka!! :D

    SvaraRadera
  7. Vilka grymma tips,,,ska själv åka ner i Dec, så ska absolut prova det mesta i din lista!

    Tack för en riktigt bra blogg/ Ann

    SvaraRadera